PUBLICYSTYKA

Filozofie Dalekiego Wschodu pielęgnują cnotę odmowy bycia kimś ważnym. W myśl tej zasady wypowiadam się gdy spełnione są jednocześnie dwa warunki: mam coś do powiedzienia i spytano mnie o zdanie. Poniżej znajdziesz większą część mojej publicystyki, felietonów, esejów, artykułów popularnonaukowych. Jeśli chcesz, z częścią z nich możesz zapoznać się od zaraz. Zapraszam!

KSIĄŻKI

„Zagrożeni niegościnną rzeczywistością”

Oficyna Wydawnicza Aspra, Warszawa 2020 (z Mariuszem Jędrzejko)

To nie jest książka o polityce i politykach, lecz o wychowaniu: wychowaniu odpowiedzialnym, zatem w prawdzie, we współdziałaniu, wychowaniu dla rozumienia, że ktoś inny ma prawo do innych poglądów oraz religii; o wychowaniu w tradycji, ale takiej łączącej, a nie „rozdzierającej”. O tym, jak ważne jest budowanie w młodych empatii, chęci i zdolności współpracy, asertywności, spokoju i wzajemnego szacunku. Także o pułapkach współczesności, zastawianych przez tych, którym nie będzie dane (ze względu na wiek) żyć w 2037 roku, w wyniku czego jest im obojętne, czy mamy czyste powietrze, nowoczesną energetykę opartą na źródłach odnawialnych i edukację rozwijającą, a nie „zwijającą”. Jest to książka propolska, a nie antypolska – choć i takie głosy pewnie usłyszymy. Powstała z buntu przeciwko głupocie, zacofaniu, niezdolności do współdziałania oraz bezmyślności. Pisząc ją, w każdej chwili pozostawaliśmy optymistami. Chcielibyśmy zatem potencjalnemu Czytelnikowi powiedzieć: „Będzie dobrze! Bo po nocy przychodzi dzień, a po burzy spokój…”.

„Cyberzaburzenia”

Oficyna Wydawnicza ASPRA, Von Velke, Warszawa 2020 (z Mariuszem Jędrzejko i Agnieszką Taper)

Pierwsze w Polsce kompleksowe studium problemu cyberzaburzeń (cyberdisorder) skierowane do profesjonalistów (pedagodzy, psycholodzy, terapeuci, pediatrzy) oraz szerokiego grona odbiorców.
Publikacja oparta o najnowsze źródła wiedzy i wieloletnią praktykę zawodową autorów w obszarze diagnozy cyberzaburzeń. Wnikliwy opis mechanizmów i predykatorów cyberzaburzeń, reakcji mózgu dzieci na nadużywanie technologii i kontaktów cyfrowych (komunikacji zapośredniczonej), rozwoju i etapów cyberzaburzeń. Liczne delegacje dla prawidłowego modelowania relacji dzieci-technologie cyfrowe oraz sposobów wprowadzania dziecka w cyberświat. Praktyczne wskazówki do tworzenia kontraktów cyfrowych oraz diagnozowania cyberzaburzeń.

„Zanim będzie za późno. O potrzebie rozwoju kompetencji społecznych w edukacji”

Wolters Kluwer, 2020

Współczesny człowiek żyje w społeczeństwie informacji i wiedzy. Rozwój technologiczny sprawia, że dostęp do informacji jest obecnie nieporównanie większy niż dawniej, zaś wiedza dużo szybciej się zmienia. Dziś encyklopedyczna erudycja nie stanowi już kapitału na ścieżce kariery. Wydaje się, że pewniejszą inwestycją w realny zasób na przyszłość jest rozwój społecznych kompetencji, gdyż wciąż funkcjonujemy w zespołach ? w pracy i w rodzinie. Zdolności, które warto u siebie rozwijać to przede wszystkim empatia, psychowzroczność i umiejętność komunikacji międzypokoleniowej, a także postawy prospołeczne takie jak: obywatelskość i tolerancja oraz umiejętności w zakresie zarządzania stresem i czasem. Są one niezbędne do budowania satysfakcjonujących relacji w zespole oraz dystansu do samego siebie. Książka poświęcona jest znaczeniu tych kompetencji zarówno dla osób stawiających swoje pierwsze kroki na drodze kariery jak i dla doświadczonych menedżerów. Omawia także sposoby ich wykształcania i wzmacniania poprzez odpowiedni trening. Publikacja stanowi rezultat wieloletniej praktyki w obszarach edukacyjnych. Zawarte w niej informacje to suma doświadczeń Autora zaczerpniętych od studentów, słuchaczy, nauczycieli i menadżerów, z którymi współpracuje. Dzięki przykładom zaczerpniętym z praktyki ukazane zostało „kulturowe uwikłanie” społecznych kompetencji. Okazuje się, że trenowanie ich jest trudne w społeczeństwie konsumpcji, koncentrującym się bardziej na budowaniu ego niż na kultywowaniu zasad współpracy.

POBIERZ BEZPŁATNIE

Wyślij link do pobierania:

Potwierdzam, że zapoznałem się i akceptuję Polityka prywatności.

„Samotny hulaka. Rzecz o protokulturze ery pop”

Łośgraf, Warszawa, 2012

[…] interesująca, […] brawurowo napisana opowieść o wpływie mediów na kulturę. […] Kozłowski szuka źródeł szerzenia się popkultury w innych niż dotąd eksploatowane obszarach. Odnajduje je w chytrym, acz nie do końca – przynajmniej w swych początkach – wyrachowanym zwrocie właścicieli wielkich i mniejszych koncernów medialnych i twórców popkultury ku rudymentom ewolucyjnego wyposażenia Homo sapiens.s – emocjom i instynktom. Przede wszystkim prowokuje do dyskusji, zmieniając dotychczasowe tory interpretacji i refleksji. 

Dr hab. Dobrosława Wężowicz-Ziółkowska, prof. UŚ

[…] to świetna książka, która powinna stać się obowiązkową lekturą każdego, kto chociaż trochę interesuje się drogami rozwoju współczesnej kultury. Mimo, że mówi o rzeczach poważnych, czyta się ją „lekko, łatwo i przyjemnie”. Znajdujemy w niej nowatorskie spojrzenie na popkulturę z perspektywy psychologii ewolucyjnej oraz teorii umysłu, która […] wydobywa na jaw jej infantylizujący wpływ. Autor pokazuje nam, jak przekazy pop-kultury, odwołując się do elementarnych procesów myślowych i reakcji charakterystycznych dla dzieci, blokują rozwój intelektualny ludzi i cofają ich w rozwoju jako przedstawicieli gatunku Homo sapiens. 

Prof. dr hab. Barbara Szacka , SWPS

POBIERZ BEZPŁATNIE

Wyślij link do pobierania:

Potwierdzam, że zapoznałem się i akceptuję Polityka prywatności.

„Naga małpa przed telewizorem. Popkultura w świetle psychologii ewolucyjnej”

Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa, 2008 (z Tomaszem Szlendakiem)

W naukowy, ale dowcipny, sposób autorzy analizują współczesne zjawiska kultury popularnej z punktu widzenia psychologii ewolucyjnej. A psychologia ewolucyjna twierdzi, że umysł człowieka nie zmienił się od czasu, gdy przemierzał on sawanny. Tak więc człowiek żyje w stworzonej przez siebie cywilizacji, w której nie potrafi się odnaleźć. A kultura popularna jest odzwierciedleniem naszego pradawnego umysłu.”Twórcą historii i twórcą kultury był ten sam umysł, którego początki sięgają afrykańskiej sawanny. Przez wszystkie te lata ludzkie tęsknoty, namiętności, archetypy, to wszystko co stanowi żywotną tkankę każdej kultury, jej rdzeń poruszało się w ramach jednego i tego samego spektrum. Opowieści i mity od wieków stanowiły pożywny deser dla umysłu i tak już pozostanie. Przynajmniej tak długo, jak długo Homo sapiens nie zniknie z powierzchni Ziemi”.

„Kłamię, więc jestem. W poszukiwaniu początków samoświadomości”

Biblioteka Moderatora, Taszów, 2007

Z pewnością nie raz pękaliście ze śmiechu, kiedy wasze dwu- lub trzyletnie pociechy próbowały was nieudolnie oszukać po rozmontowaniu kosztownej zabawki albo, co gorsza, roztrzaskaniu – w celach eksperymentalnych, rzecz jasna – waszego ulubionego kubka. Widać było jak na dłoni, że co jak co, ale gładko wypowiedziane kłamstwo nieszczególnie im wychodzi. Rodziców nieustannie śmieszą także, z niezmierną powagą czynione, próby zabawy w chowanego, kiedy trzylatek zasłania swoje własne oczy w przekonaniu, że kiedy on nie widzi sam siebie, nie dostrzega go również całe otoczenie. Bawiło was zapewne i to, że o sobie samych wasze małe dzieci mówiły wyłącznie w trzeciej osobie, zwłaszcza wtedy, kiedy zapytane, kogo widzą w lustrze (a widziały własną postać), wykrzykiwały, zamiast spodziewanego: „To ja!”, że to Marysia, Antek albo Maja. Cóż, małe dzieci nie potrafią przekonująco kłamać, sądzą, że to, co widzą ich oczy, widzą też wszyscy inni, nie rozpoznają także w lustrach siebie samych. Książka Tomasza Kozłowskiego odpowiada na pytanie, dlaczego tak się dzieje. A co najważniejsze, jest niezmiernie interesującą podróżą po meandrach nauk kognitywnych, socjologii i psychologii ewolucyjnej, które do spółki zajmują się głównym poruszanym tu zagadnieniem, od wieków fascynującym ludzi – naszą samoświadomością. 

z rec. prof. Tomasza Szlendaka

PUBLICYSTYKA

2019

2018

  • 2018, Nauka dialogu międzypokoleniowego, w: Dyrektor Szkoły, nr 12
  • 2018, Edukacja artystyczna (dla) przyszłości. Kompetencje contra wiedza, w: Akademia Rynku Sztuki, Czapski Art Foundation, Poznań
  • 2018, Edukacja dla tradycji, w: Dyrektor Szkoły, nr 11
  • 2018, Disco i kaligrafia, w: Dyrektor Szkoły, nr 10
  • 2018, (Nie)powtarzalni. Wygaszanie i renesans autentyczności, w: Odra nr 9
  • 2018, Przeciwdziałanie agresji, w: Dyrektor Szkoły, nr 9
  • 2018, Uwieść Pigmaliona, w: Dyrektor Szkoły, nr 8
  • 2018, Rola rodzica – od petenta do klienta, w: Dyrektor Szkoły, nr 7
  • 2018, Szkolny doradca życia, w: Doradca Kariery, nr 1
  • 2018, Ewolucja myślenia celem szkoły, w: Dyrektor Szkoły, nr 6
  • 2018, Rysa na marmurze, w: Dyrektor Szkoły, nr 6
  • 2018, Tolerancyjny jak przedszkolak, w: Wczesna edukacja, nr 2
  • 2018, Szkoła nierówności społecznych, w: Dyrektor Szkoły, nr 5
  • 2018, Altruizm w szkolnych murach, w: Dyrektor Szkoły, nr 5
  • 2018, Samotność w czasach wypunktozy, w: Odra, nr 4
  • 2018, Niebycie super, w: Dyrektor Szkoły, nr 4
  • 2018, Patriota czy post-patriota, w: Dyrektor Szkoły, nr 4
  • 2018, Edukacja dla inkluzji, w: Dyrektor Szkoły, nr 3
  • 2018, Między postprawdą a pophistorią, w: Odra, nr 3
  • 2018, Faza liminalna, w: Dyrektor Szkoły, nr 2
  • 2018, Wokół #metoo, czyli lans na smutno, w: Odra, nr 1

2017

  • 2017, Ucho belfra, w: Dyrektor Szkoły, nr 12
  • 2017, Uczniowie dobroczynni, w: Dyrektor Szkoły, nr 12
  • 2017, Przywrócić magię Świąt, w: Dyrektor Szkoły, nr 12
  • 2017, Nowy wspaniały świat raz jeszcze [recenzja], w: (Slow) [jako Weronika Pyszko], nr 10
  • 2017, Ucieczka z ludzkiego ZOO, w: (Slow), nr 10
  • 2017, Działkowiec: polskie stworzenie sawannowe, w: (Slow), nr 10
  • 2017, Popyt na chandrę, w: SlowLife Food & Garden, nr 5
  • 2017, Efekt motyla, w: Dytektor Szkoły, nr 10
  • 2017, Trudny powrót do szkoły, w: Dyrektor Szkoły, nr 8
  • 2017, Etiologia besztania, w: Dyrektor Szkoły, nr 8
  • 2017, Kafka na diecie, w: Madame, nr 2
  • 2017, Jak zwolnić w czasach pośpiechu?, w: Dyrektor Szkoły, nr 7
  • 2017, W szponach happyterroru, w: Odra, nr 6
  • 2017, Być jak dziecko, w: Charaktery, nr 6
  • 2017, Jaźń do poprawki, w: http://www.coaching.fokus.pl (strona internetowa magazynu Coaching)
  • 2017, Pochwała melancholii, w: Dyrektor Szkoły, nr 6
  • 2017, Fabryki hejterów, w: Dyrektor Szkoły, nr 6
  • 2017, Wolontariat: wyzwanie i inwestycja, w: Dyrektor Szkoły, nr 5
  • 2017, Społeczne skutki reformy, w: Dyrektor Szkoły, nr 5
  • 2017, Relaks drugiej świeżości, w: SlowLife Food & Garden, nr 3
  • 2017, Opór bierny czy mierny?, w: Odra, nr 4
  • 2017, Szewska pasja [recenzja], w: Magazyn Bang!, nr 2
  • 2017, Wyścig po Graala, w: Dyrektor Szkoły, nr 4
  • 2017, Szkoła (pro)demokratyczna, w: Dyrektor Szkoły, nr 4
  • 2017, Kciuk pogardy, uśmiech nienawiści, w: Odra, nr 3
  • 2017, Gody i morowe powietrze, w: SlowLife Food & Garden, nr 2
  • 2017, Dyskretny urok socjopaty, w: (Slow), nr 9 [jako Weronika Pyszko]
  • 2017, Dobre geny albo (nie)czyste intencje, w: (Slow), nr 9
  • 2017, Affluenza, w: (Slow), nr 9
  • 2017, W poszukiwaniu e-autorytetu, w: Dyrektor Szkoły, nr 2
  • 2017, Medytacje polskiego dyscypuła, w: Dyrektor Szkoły, nr 2
  • 2017 Wyzwanie, szansa, konieczność. Wielość kultur w środowisku pracy, w: portal internetowy czasopisma Personel Plus
  • 2017, Noworoczne rytuały przejścia, w: Dyrektor Szkoły, nr 1
  • 2017, Pałac Siddharthy, czyli Zachód podwaja ryzyko, w: Odra, nr 1

2016

  • 2016, Społeczne uwarunkowania zaburzeń równowagi między pracą zawodową a życiem prywatnym, w: portal internetowy czasopisma Personel Plus
  • 2016, Bociany i niemowlęta, w: Dyrektor Szkoły, nr 12
  • 2016, Szkoła (nie)wolna od stresu, w: Dyrektor Szkoły, nr 12
  • 2016, Niewinność i konsumpcja, czyli od dziecka do post-dziecka, w: Odra, nr 11
  • 2016, Uczeń w kontakcie z wielością kultur, w: Dyrektor Szkoły, nr 11
  • 2016, Świętowanie w trybach systemu, w: Dyrektor Szkoły, nr 10
  • 2016, Lęk w kulturze nadmiaru, w: (Slow), nr 8
  • 2016, Empatia na wyższym lewelu, w: (Slow), nr 8
  • 2016, Powrót do przeszłości, w: Dyrektor Szkoły, nr 8
  • 2016, Włącz psychowzroczność, w: Dyrektor Szkoły, nr 7
  • 2016, Uczeń versus pracodawca, w: Dyrektor Szkoły, nr 6
  • 2016, Homo głodomór, czyli rozkosze ssania, w: (Slow), nr 7
  • 2016, Silna wola szczęścia, w: (Slow), nr 7
  • 2016, Dlaczego WF gra w defensywie?, w: Dyrektor Szkoły, nr 5
  • 2016, W służbie Wielkiego Zadania, w: Dyrektor Szkoły, nr 4
  • 2016, Niepokoi to, w: Charaktery, nr 4
  • 2016, Edukacja w służbie kapitału społecznego, w: Dyrektor Szkoły, nr 2
  • 2016, Prawda czasu, prawda ekranu, w: Charaktery, nr 2

2015

2014

  • 2014, Różnorodność: konieczność i wyzwanie, w: Dyrektor Szkoły, nr 12
  • 2014, Różne pokolenia, różne potrzeby , w: Dyrektor Szkoły, nr 12
  • 2014, Prywatność w high speed society, w: Odra, nr 11
  • 2014, Nirwana własnej roboty, czyli flow na zawołanie, w: SlowLife Food & Garden, nr 2
  • 2014, Dwie transformacje, w: Odra, nr 6
  • 2014, Flow w czasach popkultury, czyli konsument szuka szczęścia, w: Odra, nr 5
  • 2014, Biegunka infodiotów, w: Odra, nr 2

2013

2012

2011

2010

  • 2010, Popkultura czy poptresura, w: portal internetowy Psychologia-Społeczna.pl
  • 2010, Świt e-Analfabetów, w: Psychologia w szkole, nr 4
  • 2010, Głodni niusów, w: Charaktery, nr 11
  • 2010, Parkiet pod napięciem, w: Press, dodatek specjalny TOP Marka, nr 11.
  • 2010, Bezpieczny lider, w: Press, dodatek specjalny TOP Marka, nr 11.
  • 2010, Seks według Carrie, w: Charaktery, nr 8
  • 2010, Koncert (złych) życzeń, w: Charaktery, nr 6
  • 2010, Niewolnicy mocnych wrażeń, w: Charaktery, nr 4
  • 2010, Monogamia to ściema, w: Logo, nr 4
  • 2010, Popmedia, popkultura, poptresura, w: Odra, nr 2
  • 2010, Polski kompleks ery pop, w: Kawa, nr 1.

2009

2008

  • 2008, Syndrom biegunki, czyli rzecz o media-analfabetyzmie, w: Odra, nr 9.
  • 2008, Przekonać do nienamacalnego. Płatności bezgotówkowe w mediach w roku 2008, w: Przegląd Finansowy Bankier.pl, nr 57 (64).
  • 2008, Orężem hity i newsy, w: Press, dodatek specjalny TOP Marka, nr 12.
  • 2008, Teletematy, w: Press, dodatek specjalny TOP Marka, nr 12.
  • 2008, Hakerzy, zagrożenia, nieświadomość, rozkwit czyli 10 lat e-bankowości w polskich mediach (wraz z M. Szczupakiem i S. Bykowskim), w: Przegląd Finansowy Bankier.pl, nr 46 (53).
  • 2008, Kto za kogo ile zapłaci? Kasa nie jest najważniejsza… czyli wizerunek polskich gwiazd (wraz w Marcinem Szczupakiem i Sylwią Krzewińską), http://www.marketing-news.pl
  • 2008, Burza w szklance wody? Medialny obraz sektora nieruchomości w obliczu kryzysu, w: Przegląd Finansowy Bankier.pl, nr 52 (59).
  • 2008, Kredyty hipoteczne w mediach. I kwartał (wraz z M. Szczupakiem i S. Bykowskim), w: Przegląd Finansowy Bankier.pl, nr 18 (25).
  • 2008, Do przodu, ale w cuglach. Małe i średnie spółki w przestrzeni medialnej pierwszego półrocza 2008 (wraz z M. Szczupakiem i S. Bykowskim), w: Przegląd Finansowy Bankier.pl, nr 41 (48).

2007

2006

  • 2006, Magia przyrodzenia, portal internetowy http://www.he.com.pl.
  • 2006, Głowa pełna ciała, w: Charaktery, nr 9.
  • 2006, Moja pierwsza teoria, w: Charaktery, nr 7.

2004

  • 2004, Megazobojnaczenie, czyli przyszłość bez płci, w: Odra, nr 11.

2003

  • 2003, Jak geny rozpętują wojnę, w: Duży Format (GW), nr 50/561.
  • 2003, Popnatura i masowa nuda. Czy popkultura wypełni pustkę wolnego czasu?, w: Odra nr 3.
  • 2003, Natrętny instynkt, w: Duży Format (GW) nr 7/518.
  • 2003, Szukajcie a znajdziecie, w: Gazeta Wyborcza, 11 VIII.
  • 2003, Profesor Miś, w: Gazeta Wyborcza, 29 VIII.

2002

  • 2002, Ukryty sens ewolucji, w: Duży Format (GW) nr 23/501, polemika na temat ewolucji i istoty człowieczeństwa z antropologiem prof. T. Bielickim.

Kontakt

3 + 6 =

Administratorem danych osobowych jest POZNAŃSKIE CENTRUM SZKOLENIOWO-BADAWCZE TOMASZ KOZŁOWSKI z siedzibą w Poznaniu, ul. Nizinna 11C/6, REGON: 381974333, NIP: 6652621665. Informacje w przedmiocie warunków i zasad ochrony danych osobowych znajdują się na stronie https://pcsb.pl/.

Dane kontaktowe

Tel: +48 605 760 703
E-mail: t.kozlowski@pcsb.pl
Adres: ul. Nizinna 11c/6, 61-424 Poznań
NIP: 6652621665